Interview met een DONS-docent: Lars

Waarom ben jij een echte DONS-er?
Vanaf jongs af aan interesseerde ik mij voor de muziek en de beeldende kunsten. Met mijn ouders ging ik vaak naar concerten (klassiek en pop), ballet, opera, musea (archeologie, klassiek en modern), toneelstukken, cabaret en bezocht diverse Europese steden en landen. Verder zing, dans, acteer en musiceer ik graag. Deze brede, kunstzinnige en culturele achtergrond èn mijn passie voor het docentschap en de omgang met kinderen maakt mij een echte DONS-er.

Op welke DONS-locaties werk je en kan je er wat over vertellen?
Ik werk elke maandag en dinsdag op De Scholekster (DONS 2). Een fijne Montessorischool waarbij de creativiteit en fantasie bij de kinderen, leerkrachten en mijn directe collega’s duidelijk zichtbaar en hoorbaar is. Op maandag verzorg ik tevens de DNO. Die zijn nu gericht op improvisatie-theater , maar zullen zich gedurende dit schooljaar gaan fixeren op de thema’s.”

Hoe ben je bij DONS terecht gekomen?
Ik ben via de website www.culturele-vacatures.nl bij DONS terecht gekomen. Naast mijn drie dagen in het basisonderwijs als leerkracht zocht ik een mooie baan waarbij ik mijn creatieve kant meer kon laten zien. Zodoende ben ik bij DONS terechtgekomen. Het werken in de kinderopvang leek mij al leuk, maar ik zocht meer dan alleen opvang. Gelukkig heb ik dat bij DONS gevonden!

Wat vind je het allerleukst bij DONS?
Had ik al de creativiteit en fantasie van de kinderen, leerkrachten en mede-DONS-ers genoemd? Daarnaast de mooie projecten die je met je collega’s en kinderen mag opzetten en uitvoeren, de relaxte en informele werksfeer en de inspirerende omgeving in een dynamische wijk van Amsterdam. De vrijheid waarmee je de projecten mag opzetten en uitvoeren is te gek!

Wat was jouw laatste gekke DONS-actie?
Ik heb een improvisatie-spel gedaan met de bovenbouw-klassen dat zo inspirerend was dat alle kinderen mee wilden doen en een leerkracht het ook met zijn klas heeft opgepakt. Fijne vorm van samenwerking en hoe DONS-ers en leerkrachten kunnen samenwerken.”

Welk DONS-liedje vind je het mooist?
Ons eindlied na elke Dagafsluiting. De rustige opbouw in het begin en dan helemaal los op het eind, zoals een DONS-dag er ook uitziet met limo en koek als start en de eindpresentatie van de dag.

Wat doe je als je niet aan het DONS-en bent?
Dan sta ik drie dagen voor een groep 4 op een basisschool in Zaandam, ben ik aan het pianospelen thuis en af en toe aan het zingen voor mijn vriendin. Verder kom ik graag in musea en ga op culturele uitjes. Ik vind het heerlijk om zoveel mogelijk door kunst en cultuur omgeven te worden.

Lees ook het interview met DONS-docenten: Kaily, Molly en Kirsty en Mara.